„DUPĂ-AMIAZA de dinaintea Anului
Nou este neobişnuit de liniştită“, a spus Fernando, un medic din
Brazilia. „Apoi, a doua zi, începând de la ora 11 dimineaţa, vin
încontinuu pacienţi înjunghiaţi sau împuşcaţi, adolescenţi răniţi în
accidente rutiere şi soţii bătute. În general, unul dintre factorii
responsabili de toate acestea este alcoolul.“
Având în vedere cele de mai sus,
nu e de mirare că, într-un ziar brazilian, prima zi a anului este numită
ziua internaţională a mahmurelii. O agenţie de ştiri europeană a spus
că „Anul Nou este o sărbătoare pentru adepţii ocazionali ai
hedonismului“ şi „o nouă rundă a eternei lupte dintre om şi alcool“.
Este adevărat că nu toţi oamenii
sărbătoresc Anul Nou bând în exces şi comiţând acte de violenţă. De
fapt, mulţi au amintiri plăcute despre această ocazie. „Când eram copii,
abia aşteptam să vină Anul Nou“, a spus Fernando, citat la începutul
articolului. „Jucam o mulţime de jocuri şi mâncam şi beam tot felul de
bunătăţi. La miezul nopţii ne îmbrăţişam, ne sărutam pe obraz şi ne uram
«La mulţi ani!».“
În mod asemănător, mulţi spun că
petrec de Anul Nou fără să cadă în vreo extremă. Totuşi, creştinii
trebuie să analizeze originea şi semnificaţia acestei sărbători larg
răspândite. Contravin petrecerile de Anul Nou învăţăturilor Bibliei?
Obiceiuri din trecut
Petrecerile de Anul Nou nu sunt
de dată recentă. Unele inscripţii antice arată că ele se ţineau în
Babilon încă din mileniul al III-lea î.e.n. Fiind sărbătorit la mijlocul
lunii martie, Anul Nou era un eveniment foarte important. În The World Book Encyclopedia se spune că oamenii credeau că, „la acea dată, zeul Marduk decidea destinul ţării pentru anul următor“. La babilonieni, sărbătoarea Anului Nou ţinea 11 zile şi includea jertfe, procesiuni şi rituri ale fertilităţii.
Un timp, la romani anul începea
tot în luna martie. Totuşi, în 46 e.n., împăratul Iulius Caesar a
stabilit prin lege ca ziua de 1 ianuarie să fie data la care să înceapă
anul. Această zi era deja închinată lui Ianus, zeul începuturilor, iar
acum avea să marcheze şi prima zi a anului la romani. Deşi s-a schimbat
data, atmosfera de carnaval a rămas. La 1 ianuarie, oamenii „se dedau la
excese“, se spune în Cyclopedia de McClintock şi Strong, „şi la diverse practici superstiţioase păgâne“.
Chiar şi în prezent, ritualurile
superstiţioase ocupă un anumit loc în cadrul petrecerilor de Anul Nou.
De exemplu, în unele zone din America de Sud, mulţi întâmpină noul an
stând pe piciorul drept. Alţii sună din corni şi aruncă petarde. Cehii
au obiceiul ca de Anul Nou să mănânce supă de linte, iar slovacii bagă
sub faţa de masă bani sau solzi de peşte. Aceste ritualuri, menite, după
părerea celor ce le practică, să alunge ghinionul şi să garanteze
prosperitatea, nu fac decât să perpetueze credinţa antică potrivit
căreia trecerea de la un an la altul este un timp pentru hotărârea
destinelor.
Punctul de vedere al Bibliei
Biblia îi sfătuieşte pe creştini ‘să umble decent, . . . nu în chefuri şi în beţii’* (Romani 13:12–14; Galateni 5:19–21; 1 Petru 4:3).
Întrucât petrecerile de Anul Nou sunt în general caracterizate chiar
prin acele excese pe care le condamnă Biblia, creştinii nu trebuie să ia
parte la ele. Aceasta nu înseamnă că creştinii sunt persoane care
strică cheful altora. Dimpotrivă, ei ştiu că Biblia le spune în repetate
rânduri închinătorilor adevăratului Dumnezeu să se bucure, iar aceasta
din numeroase motive (Deuteronomul 26:10, 11; Psalmul 32:11; Proverbele 5:15–19; Eclesiastul 3:22; 11:9). Biblia afirmă, de asemenea, că mâncarea şi băutura însoţesc deseori bucuria. — Psalmul 104:15; Eclesiastul 9:7a.
Totuşi, după cum am văzut,
sărbătorile de Anul Nou îşi au rădăcinile în obiceiuri păgâne.
Închinarea falsă este necurată şi detestabilă în ochii lui
Dumnezeu, iar creştinii resping practicile care au asemenea origini (Deuteronomul 18:9–12; Ezechiel 22:3, 4).
Apostolul Pavel a scris: „Ce asociere are dreptatea cu nelegiuirea? Sau
ce părtăşie are lumina cu întunericul? În plus, ce armonie există între
Cristos şi Belial?“ Pe bună dreptate, Pavel a adăugat: „Încetaţi să mai
atingeţi lucrul necurat“. — 2 Corinteni 6:14–17a.
Creştinii sunt, totodată,
conştienţi că participarea la ritualuri superstiţioase nu garantează
fericirea şi prosperitatea, ci atrage dezaprobarea lui Dumnezeu (Eclesiastul 9:11; Isaia 65:11, 12). În plus, Biblia îi sfătuieşte pe creştini să fie moderaţi şi să dea dovadă de stăpânire de sine (1 Timotei 3:2, 11).
Bineînţeles, nu ar fi potrivit ca cineva care pretinde că respectă
învăţăturile lui Cristos să ia parte la o petrecere caracterizată prin
excese.
Indiferent cât de atrăgătoare şi
de plăcute ar fi petrecerile de Anul Nou, Biblia ne spune ‘să încetăm
să mai atingem lucrul necurat’ şi „să ne curăţăm de orice
întinare a cărnii şi a spiritului“. Celor ce ascultă de aceste sfaturi Dumnezeu le oferă cu căldură următoarea garanţie: „Eu vă voi primi. . . .
Eu vă voi fi tată, iar voi îmi veţi fi fii şi fiice“ (2 Corinteni 6:17b—7:1). Într-adevăr, celor ce îi sunt loiali el le promite binecuvântări şi prosperitate pentru eternitate. — Psalmul 37:18, 28; Revelaţia 21:3, 4, 7.
www. wol.jw.org
[Notă de subsol]
Când Pavel a
vorbit despre „chefuri şi . . . beţii“ e posibil să se fi referit şi la
cei care luau parte la petrecerile de Anul Nou, întrucât acestea erau
foarte răspândite în Roma secolului I.
No comments:
Post a Comment
Leave A Comment »